קביעת מזוזה והלכותיה – תקציר
קביעת מזוזה – מקור ההלכה צריך לקבוע מזוזה בפתחי חדרים ובתים בהם אוכלים או ישנים, לכן, אין לקבוע מזוזה בפתחי חדרי השירותים והאמבטיה משום הביזיון והטומאה. הרמב"ם בספרו 'משנה תורה' כותב עשרה תנאים שחייבים להתקיים בפתח שצריך לשים עליו מזוזה:
"עשרה תנאים יש בבית ואחר כך יתחייב להדר בו ולעשות לו מזוזה, ואם חסר תנאי אחד מהם, פטור מן המזוזה; ואלו הן: שיהיה בו ארבע אמות על ארבע אמות ( בערך 2 מטר על 2 מטר מרובע) או יותר, ושיהיה לו שתי מזוזות (דהיינו שני צדדים למשקוף), ויהיה לו משקוף (הוא החלק העליון של הפתח), ותהיה לו תקרה (בחדר), ויהיו לו דלת(למשקוף – לכתחילה ובדיעבד גם ללא דלת אפשר לקבוע מזוזה), ויהיה גובה הפתח- עשרה טפחים (טפח הוא אגרוף של אדם ממוצע) או יותר, ויהיה בית חול (יציב), ויהיה עשוי לדירת אדם (מגורי אדם – גם נקי), ועשוי לדירת כבוד, ועשוי לדירת קבע (מינימום לחיוב – חודש גם בשכירות)
(מתוך: משנה תורה, ספר אהבה, הלכות תפילין ומזוזה וספר תורה, פרק ו, א').
יש החולקים על הצורך בדלתות, ולהלכה יש לקבוע מזוזה אף בבית שאין בו דלתות, אולם אין מברכים על כך ומברכים על דלת הראשית ופוטרים את שאר פתחי הבית (המזוזות) מברכה.
מקובל גם לקבוע מזוזות במשרדים, מקומות עבודה ובתי ספר, אף על פי שמקומות אלו אינם בתי מגורים. מכיוון שזו לא מצווה אלא מנהג (ומנהג יותר חזק מהלכה) קובעים במקומות אלו מזוזה בלי לברך ולכתחילה צריך לברך בכיתות או בחדר האוכל (אם יש) כיוון שאוכלים שם לכן חייבים – ופותרים את השאר.
קביעת המזוזה – נעשית בחלק התחתון של השליש העליון, של המשקוף הימני בכניסה לבית או לחדר. מנהג האשכנזים הוא לקבוע את המזוזה באלכסון, ואילו הספרדים קובעים את המזוזה בקו אנכי ישר.
אם הפתח גבוה כ"כ עד שתחתית השליש העליון של הפתח גבוה מהגבהת יד אדם בגובה ממוצע, יש לקבוע את המזוזה בגובה פניו של אדם ממוצע.
המזוזה נכתבת על ידי סופר סת"ם ( ספר תורה תפילן מזוזות ) מוסמך ותעודתו עדכנית, דהיינו: תעודת סופר סת"ם מוסמך היא רק לשלוש שנים ולא מעבר לכך, לפי כל התנאים הנדרשים בכתיבה על קלף, ובאמצעות קולמוס. סופרי סת"ם כפופים לדינים המפורטים לפי הבית יוסף (המחמיר) "משנה ברורה" פרקים לב' ולו' וספר "קסת הסופר". הסופרים הנבחנים ב "משמרת סת"ם " בבני ברק נחשבים לסופרים הגונים.
על סופר סת"ם לכתוב על קלף, דהיינו: גויל או שליל העשוי מעור של בהמה טהורה ובדיו מיוחדת הנעשית לפי מתכון עתיק יומין. מזוזה ותפילין חייבים להיכתב לפי הסדר בלבד ונקרא בהלכה "כסידרן" דהיינו לפי הסדר, ולפיכך נדרשת מהסופר זהירות רבה.
על פי ההלכה נהוג לבדוק את המזוזות פעמיים בשבע שנים.
לפי ההלכה לכל אדם שחייב במזוזה (בנים מעל גיל 13 ובנות מעל גיל 12) מותר לקבוע מזוזה ורשאים לעשות כן. קביעת המזוזה נעשית גם ללא קשר וכחלק ממסיבת חנוכת בית.
שבי יקותי, סופר סת"ם.
מזה כ-30 שנה הנני עוסק בתחום של מוצרי היודאיקה (מארמית: "זה יהודי").
במקצועי הנני סופר סת"ם (ספר תורה, תפילין, מזוזות).
בעל תעודת הסמכה של משמרת סת"ם בני ברק.
מחבר הספר "מעיין דוד" –העוסק בהלכות סת"ם.
כסופר סת"ם מקצועי הנני מבין ומוכר תפילין, מזוזות, ספרי תורה וערכות לבר-מצווה.
אני מעביר סדנאות הכנה לבני מצווה – מסביר את מהות הטקס, מדגים מראה ומפרשן את מהות המצווה תוך הדגמת קלף, קולמוס וכתיבת הסת"ם.
כל תשמישי הקדושה המשווקים על ידי הינם מסוג א` וכולם עשויים על קלף שליל.